s
Ζεν - Διαλογισμός
Καλωσήλθατε στην αστρολογική μας κοινότητα! αστρολογία στην ελλάδαΕΔΩ ΧΤΥΠΑ Η ΚΑΡΔΙΑ ΤΗΣ ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑΣ
Register

Αξιόπιστο! Έγκυρο, ΔΩΡΕΑΝ αστρολογικό πρόγραμμα online!

ΔΩΡΕΑΝ γενέθλια ανάλυσή, προσωπικές διελεύσεις, ερωτικές προβλέψεις κάθε μέρα!

ΓΡΑΠΤΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΤΙΜΕΣ! Τις βρίσκετε ΜΟΝΟ στο νέο μας site. Πατήστε εδώ
Βρείτε μας στο Facebook Βρείτε μας στο Twitter Επικοινωνήστε μαζί μας
Results 1 to 6 of 6
  1. #1
    Join Date
    Nov 2005
    Όνομα:
    Ζωή & Ζώδια
    Location
    Κυκλοφορώ πανελλαδικά
    Posts
    800

    Ζεν - Διαλογισμός

    Τον 5ο π.Χ. αιώνα ένας Ινδός σοφός, γνωστός ως Βούδας, αναδιατύπωσε την προαιώνια μυστικιστική φιλοσοφία με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο και αυτή η διατύπωση δημιούργησε μια νέα θρησκεία, τον βουδισμό. Έναν αιώνα αργότερα, ένας φωτισμένος οπαδός της διδασκαλίας του βουδισμού ταξίδεψε από την Ινδία στην Κίνα έχοντας διευρύνει τις βουδιστικές αντιλήψεις με τον δικό του φωτισμένο νου. Εκεί του δόθηκε και το όνομα Μποντιντάρμα («Γνώστης του Δρόμου»). Μια βασική διαφοροποίηση στην διδασκαλία του Μποντιντάρμα ήταν η «αιρετική» άποψη ότι η μελέτη των γραφών και των ιερών κειμένων δεν είναι απαραίτητη. Χαρακτηριστικά αναφέρεται από τον ίδιο για το Ζεν: «Κάτι που μεταδίδεται έξω από τις γραφές. Καμιά εξάρτηση από τις λέξεις και τις ιδέες. Να σημαδεύεις κατευθείαν στην καρδιά του ανθρώπου. Να βλέπεις μέσα στην ίδια του την φύση». Έτσι το Ζεν δίνει έμφαση στη βιωματική πλευρά της άσκησης και όχι στη θεωρία. Αργότερα, ο Ντ. Τ. Σουζούκι το θέτει ως εξής, πιο περιγραφικά: «Όσο κι αν μπορούμε να μιλήσουμε για το νερό και να το περιγράψουμε με λεπτομέρεια, αυτό δεν το κάνει αληθινό νερό. Το ίδιο με τη φωτιά. Μιλώντας απλώς γιʼ αυτήν δεν θα κάνει το στόμα μας να κάψει. Το να γνωρίσουμε τι σημαίνουν ισοδυναμεί με την εμπειρία της ζωντανής πραγματικότητάς τους. Ένα βιβλίο μαγειρικής δεν θα ικανοποιήσει την πείνα μας. Για να ικανοποιηθούμε θα πρέπει να έχουμε αληθινή τροφή. Όσο δεν προχωράμε πέρα από την απλή συζήτηση δεν είμαστε αληθινοί γνώστες».

    Όπως ήταν φυσικό, οι διαφοροποιημένες ιδέες του Μποντιντάρμα δεν βρήκαν αμέσως πρόσφορο έδαφος στην Κίνα, όπου ο βουδισμός ήταν ήδη κυρίαρχη θρησκεία και ο αυτοκράτοράς της θεωρούσε τον εαυτό του ένθερμο βουδιστή. Ο Μποντιντάρμα όμως συνέχισε απτόητος και στο πλαίσιο της διδασκαλίας του ίδρυσε και ένα μοναστήρι, το οποίο σύμφωνα με κάποιους μελετητές ήταν το Σάο Λιν, και δίδαξε στους μοναχούς μυστικές μεθόδους προσέγγισης της βουδιστικής αλήθειας, ανάμεσα στις οποίες είναι και αυτή του Ζεν.

    Αυτές οι μέθοδοι, που συνδυάστηκαν με ψυχοσωματικές ασκήσεις και γυμναστική, θα αποτελέσουν και τον αρχικό πυρήνα των κινέζικων πολεμικών τεχνών ή Κουνγκ Φου. Κατά την παράδοση ο ίδιος ο Μποντιντάρμα έλεγε ότι αυτή η μυστική διδασκαλία του Ζεν είχε μεταδοθεί από τον ίδιο τον Βούδα στον μαθητή του Κασιάπα και από αυτόν στους μεταγενέστερους πατριάρχες του Βουδισμού μέχρι αυτόν.

    Έτσι πρώτος πατριάρχης του βουδισμού Ζεν θεωρείται ο μεγάλος Μύστης Μποντιντάρμα, αν και τα απόλυτα τεκμηριωμένα ιστορικά στοιχεία για την αρχή του ζενισμού ξεκινούν από τον Χούι Νεγκ (638-713) και τον Σεν Σίου (609-706), που έδρασαν αντίστοιχα στη Νότια και την Βόρεια Κίνα. Παρά τις όποιες ιστορικές σκιές, το σίγουρο είναι ότι ο Μποντιντάρμα και οι πρώτοι του μαθητές ενέπνευσαν μια σειρά άλλων φωτισμένων διδασκάλων, και όλοι μαζί συμβάλλαν στην ανάμειξη του «αναρχικού»βουδισμού τους με τον ντόπιο ταοϊσμό. Αυτή η δυναμική αναμεικτική προσέγγιση δημιούργησε το «Τσ΄αν» ή Ζεν (που είναι η μετατροπή στη γιαπωνέζικη γλώσσα του ινδικού όρου dhyana, που σημαίνει διαλογισμός). Με βάση όμως την ίδια την φιλοσοφία του Ζεν, το Ζεν προϋπήρχε στην Κίνα, όπως και παντού, καθώς συνίσταται στην φυσική κατάσταση των πραγμάτων όταν αυτά έχουν διαχωριστεί από την αυταπάτη της αυθύπαρκτης μοναδικότητας. Το Ζεν δεν έχει ιστορία. Είναι πάντα εδώ και τώρα... Λίγο μπερδεμένο ακούγεται, γιʼ αυτό ας προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τι περίπου πρεσβεύει.

    Το Ζεν δεν είναι φιλοσοφία ή θρησκεία. Είναι προσωπικό βίωμα, καθαρή εμπειρία της ζωής και του εαυτού. Το Ζεν δεν είναι παράδοση και τυπικά. Δεν βρίσκεται μέσα σε βιβλία ή σε ιερά κείμενα. Ούτε βρίσκεται μόνο σε μοναστήρια και κέντρα εκπαίδευσης. Δεν είναι κάτι που μπορεί κάποιος να έχει και να το δώσει στους άλλους. Οι δάσκαλοί του δεν ενδιαφέρονται να παρουσιάσουν ένα λεπτομερές σύστημα διδασκαλίας, αλλά να βοηθήσουν τους μαθητές τους να ανακαλύψουν ποιοι πραγματικά είναι. Η βάση του Ζεν είναι: οτιδήποτε νομίζουμε ότι είμαστε είναι απλώς μια σκέψη του μυαλού. Εμείς δεν είμαστε η σκέψη, είμαστε η συνείδηση που γίνεται μάρτυρας της σκέψης (άσχετα αν ακόμα και αυτό που τώρα διαβάζετε δεν είναι τίποτε άλλο από μια ακόμη σκέψη!). Το Ζεν διδάσκει ότι πρέπει να πάμε πέρα από κάθε κατασκευή εννοιών γύρω από το ποιοι είμαστε και να είμαστε αυτό που είμαστε.

    Αυτό που πιστεύουμε εμείς για την ύπαρξή μας, σύμφωνα με τους δασκάλους του Ζεν, μας δημιουργεί μια ψεύτικη εικόνα μας, έναν ψεύτικο εαυτό. Αν απορρίψουμε αυτές τις ιδέες, μπορούμε να βιώσουμε την πραγματική μας φύση και να ανακαλύψουμε την πραγματική μας ταυτότητα που δεν είναι άλλη από την Οικουμενική Συνείδηση, αυτήν που δίνει ζωή σε οτιδήποτε και στο σύμπαν όλο. Πώς μπορούμε να το καταφέρουμε αυτό; Το Ζεν, όπως και όλες οι μορφές του βουδισμού, ουσιαστικά διδάσκει ότι για να κατακτήσει κάποιος τα πιο πάνω πρέπει να βαδίσει το μονοπάτι της υπέρβασης του «εγώ» μέσω της απραγίας του μυαλού και του ταυτόχρονου ανοίγματος της καρδιάς. Μέσω του διαλογισμού θα μπορέσει να καθαρίσει τον νου του από τις ιδέες που δημιουργούν τις ψεύτικες εικόνες και μέσω της αγάπης θα έρθει σε ανιδιοτελή επαφή με τις άλλες υπάρξεις που συγκροτούν την Οικουμενική Συνείδηση. Αυτό που θα πρέπει να γνωρίζει όμως είναι ότι δεν πρόκειται να οδηγηθεί κάπου αλλού, σε κάποια άλλη «διάσταση». Απλώς το Ζεν θα του αποκαλύψει αυτό που πραγματικά υπάρχει ήδη.

    Και για να συνοψίσουμε, το Ζεν δεν ενδιαφέρεται για αφηρημένους, μεταφυσικούς ή και υλιστικούς συλλογισμούς. Η διδασκαλία του σκοπό έχει να ελευθερωθεί ο μαθητευόμενος από τις έννοιες και ιδέες στις οποίες είναι εγκλωβισμένος. Αν ο μαθητής έχει περιχαρακώσει τον νου του με μια πραγματιστική αντίληψη, ο δάσκαλος θα τον «κεντρίσει» και θα τον προκαλέσει με φιλοσοφικές σκέψεις και προτάσεις υπονόμευσης αυτής της πραγματιστικής αντίληψης. Αν πάλι ο μαθητής είναι εγκλωβισμένος σε αφηρημένες φιλοσοφικές θεωρήσεις, ο δάσκαλος απλώς μπορεί να του δώσει μια κατακούτελα με το ραβδί του. Το Ζεν δεν είναι ούτε το ένα ούτε το άλλο. Είναι αυτό που είναι, απλώς.


    «Το Ζεν δεν διδάσκει τίποτε. Όποια διδάγματα υπάρχουν στο Ζεν προέρχονται από τον νου κάποιου. Εμείς διδάσκουμε τους εαυτούς μας. Το Ζεν απλώς δείχνει τον δρόμο»

    Ντ. Τ. Σουζούκι

    «Οι διδασκαλίες του Ζεν μοιάζουν με ένα δάκτυλο που δείχνει το φεγγάρι: για να δούμε το φεγγάρι πρέπει να σταματήσουμε να κοιτάμε το δάκτυλο»


    Ένας νεαρός μαθητής, θέλοντας να δείξει ότι κατέχει την γνώση της βουδιστικής φιλοσοφίας, είπε στον δάσκαλο Ντοκουόν: «Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει τίποτα, ούτε φώτιση, ούτε αυταπάτη, ούτε σοφός άνθρωπος, ούτε μέτριος. Τίποτα που να δίνεται και τίποτα που να λαμβάνεται».

    Ο δάσκαλος κάθισε καπνίζοντας και αγνοώντας τον μαθητή. Ξαφνικά τον χτύπησε με την καλαμένια πίπα του αρκετά ώστε ο μαθητής να αναπηδήξει και να φωνάξει από θυμό. «Αν δεν υπάρχει τίποτα» ρώτησε ο δάσκαλος «από πού προέρχεται αυτός ο θυμός;»

    Έχοντας ζήσει τη ζωή ενός εκκεντρικού αλήτη για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, ο δάσκαλος Ίκιου έγινε ηγούμενος ενός σημαντικού ναού Ζεν. Λίγο πριν πεθάνει, προέβλεψε ότι κάποιοι από τους μαθητές του θα γίνονταν ερημίτες διαλογιζόμενοι στα βουνά και κάποιοι άλλοι θα μπεκρόπιναν και θα ήταν θαμώνες πορνείων. Η ευχή που έδωσε στους μαθητές του ήταν να κάνουν ό,τι από τα δύο ήθελαν καθώς ο ίδιος θεωρούσε και τις δύο περιπτώσεις καλό Ζεν, και τις είχε ακολουθήσει αμφότερες. Μόνο επαγγελματίες ιερείς Ζεν τους προέτρεψε να μην γίνουν, και να φλυαρούν ακατάσχετα για τον βουδισμό. Αυτό, είπε, θα ήταν αντι-Ζεν!


    «Μόνον αποδεχόμενοι ότι το εγώ είναι μια κατασκευασμένη αυταπάτη βαδίζουμε στον δρόμο προς την φώτιση».


    «Το μυστικό είναι μέσα σου»

    Φογιάν



    Πηγές:
    Τι είναι το Ζεν, Timothy Freke, εκδόσεις Lector, σειρά pocket guide
    - Η Τέχνη της Ροής - Αυτογνωσία ΖΕΝ
    Η φιλοσοφία Ζεν σε Κίνα και Ιαπωνία, του Γ. Πλάνα Ξ�Ξ*Ξ± Ξ�ΞΊΟ�Ο�Ο�ολη, Ξ�ΞΉΞµΞΈΞ½Ξ�Ο� Ξ*ολιΟ�ΞΉΟ�Ο�ΞΉΞΊΟ�Ο� ΞΊΞ±ΞΉ ΦιλοΟ�ΞΏΟ�ΞΉΞΊΟ�Ο� ΞΏΟ�Ξ³Ξ±Ξ½ΞΉΟ�ΞΌΟ�Ο�

  2. #2
    Join Date
    Mar 2006
    Location
    Αθηνα
    Posts
    983

    Re: Ζεν - Διαλογισμός

    χα καλο! Ειναι ενα τιποτα και ενα ολο...
    οσο υπαρχει εξουσια δεν υπαρχει ελευθερια

  3. #3
    Join Date
    Jun 2006
    Όνομα:
    Βασίλης
    Location
    Αθήνα - Ελλάδα
    Posts
    1,897

    Re: Ζεν - Διαλογισμός

    Χμ, εμένα μου κάνει λίγο εντύπωση η βιβλιογραφία που βασίζεται εν μέρει σε δημοσίευση της Νέας Ακρόπολης... Πόσοι ξέρουμε ότι είναι θυγατρική οργάνωση της θεοσοφίας; Το Ζεν όμως έχει πλούσια βιβλιογραφία γενικότερα...
    Για βιβλία αστρολογίας και μεταφυσικής επισκεφτείτε το IL_PICCOLO εναλλακτικό βΙβλιοπωλείο. Βενιζέλου 29, στη Νέα Χαλκηδόνα. Εκμεταλλευτείτε τις προσφορές και την γνώση μας πάνω στο εναλλακτικό βιβλίο. Παραγγελίες και με Αντικαταβολές στο 210-2527690.

  4. #4
    Join Date
    Nov 2005
    Όνομα:
    Ζωή & Ζώδια
    Location
    Κυκλοφορώ πανελλαδικά
    Posts
    800

    Re: Ζεν - Διαλογισμός

    Quote Originally Posted by Βασίλης Παπαδολιάς View Post
    Χμ, εμένα μου κάνει λίγο εντύπωση η βιβλιογραφία που βασίζεται εν μέρει σε δημοσίευση της Νέας Ακρόπολης... Πόσοι ξέρουμε ότι είναι θυγατρική οργάνωση της θεοσοφίας; Το Ζεν όμως έχει πλούσια βιβλιογραφία γενικότερα...
    Εμείς το ξέρουμε :bigsmile:
    Αλλά το ότι υπάρχει πλούσια βιβλιογραφία δεν λέει και κάτι συγκεκριμένο γιατί "όσο και να μιλήσουμε για το Ζεν, όσο και να το περιγράψουμε με λεπτομέρεια, αυτό δεν το κάνει αληθινό Ζεν" και επιπλέον είναι "κάτι που μεταδίδεται έξω από τις γραφές. Καμιά εξάρτηση από τις λέξεις και τις ιδέες"
    Ζωή & Ζώδια

    Όπως πάνω, έτσι και κάτω

  5. #5
    Join Date
    Oct 2004
    Όνομα:
    Λίλιαν
    Location
    Αθήνα
    Posts
    2,323

    Re: Ζεν - Διαλογισμός

    Πολύ κατανοητή προσέγγιση ενός πολύ δύσκολου φιλοσοφικού χώρου όπως είναι το Ζεν.

    Γιατί πράγματι το Ζεν δεν περιγράφεται και είναι βιωματική εμπειρία. Είναι μία γέφυρα προς την πνευματική ανέλιξη, εξαιρετικά δυναμική, αλλά και δύσκολη να χτιστεί, ειδικά για τον Δυτικό άνθρωπο που έχει χάσει την ουσία και αναλώνεται σε διαρκείς εκλογικευμένες έννοιες, φιλοσοφώντας συχνά άσκοπα και προβάλλοντας την εξειδίκευση ως αυτοπροβολή του "εγώ".

    Μακάρι η ζωή μας να ήταν έστω και στα πρώτα σκαλοπάτια του Ζεν. Θα είχαμε λιγότερο εγωκεντρισμό και ατομισμό, τουλάχιστον.

    φιλικά
    Λίλιαν Σίμου

  6. #6
    Join Date
    May 2008
    Location
    Θεσσαλονίκη
    Posts
    25

    Re: Ζεν - Διαλογισμός

    Γειά σε όλους!!!

    Με αφορμή το θέμα αυτό θα ήθελα να εκφράσω τις ένθερμες ευχαριστίες μου για χιλιοστή φορά στο δικό μου δάσκαλο που ήταν πάντα δίπλα μου όταν η συνήδειση μου γινόταν μάρτυρας της αλήθειας. Για να κατακτήσεις όμως αυτή την αλήθεια που περιβάλει τα πάντα, πρέπει να το θελήσεις πραγματικά. Ν ανηψώσεις την "ιερή φωτιά σου", να βιώσεις πόνο και χαρά μαζί, να έχεις την αίσθηση ότι μιλάς με την θεϊκή σπίθα μέσα σου. Να είσαι έτοιμος να γκρεμίσεις την φυλακή σου που "άλλοι" ετοίμασαν για να ζήσεις εκεί. Χρειάζεται να δραπετεύσεις. Να ζεις μέσα στο σώμα σου αλλά το πνεύμα σου να ζει ελεύθερο. Πόσα δεν εχουν γραφτεί για την ελευθερία και πόσοι δεν θυσιάστηκαν στο βωμό της. Ένας είναι ο δρόμος. Η αγάπη. Η αγάπη απαλλαγμένη από χωριστηκότητα, ιδιοτέλεια, εγωκεντρισμό, αλλαζονία, η οποία μπορεί να μας οδηγήσει προς την πνευματική ανέλιξη. Όλοι είναι ικανοί να το κάνουν αυτό αρκεί να το θελήσουν. Η "ιερή φωτιά" υπάρχει μέσα σε κάθε άνθρωπο.
    "Όταν δεν είμαι καλά είμαι ακόμα καλύτερα"

 

 

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
Διαφήμιση
ads from google
Χορηγός
google ads