Α. Εισαγωγή στην προβληματική
Όλοι όσοι ασχολούμαστε με την Αστρολογία ξέρουμε πως κάθε πλανήτης έχει κάποια ζώδια στα οποία αυτός παρουσιάζει κάποιες «θεμελιώδεις δυνάμεις» ή «αδυναμίες», όπως ονομάζονται στην αστρολογική ορολογία. Υπάρχουν δηλαδή ζώδια που είναι περισσότερο, λιγότερο ή καθόλου συμβατά με τη φύση του πλανήτη. Τέτοιες θεμελιώδεις δυνάμεις είναι η θέση (κυριαρχία), η έξαρση, ενώ θεμελιώδεις αδυναμίες είναι η αδυναμία, η πτώση. Πρώτοι οι αρχαίοι είχαν μιλήσει για αυτές τις θεμελιώδεις δυνάμεις-αδυναμίες και έδιναν για τους τότε 7 γνωστούς πλανήτες συγκεκριμένα ζώδια που αντιστοιχούσαν σε θεμελιώδεις δυνάμεις-αδυναμίες με μια αυστηρή συλλογιστική που σε άλλα μας άρθρα σε αυτή την Ενότητα σκοπεύουμε να εκθέσουμε. Έτσι, για παράδειγμα, ο Ήλιος είχε θέση στο Λέοντα, έξαρση στον Κριό, αδυναμία στον Υδροχόο και πτώση στο Ζυγό.

Όταν αργότερα εντοπίστηκαν οι άλλοι 3 «εξωκρόνιοι» πλανήτες -Ουρανός, Ποσειδώνας, Πλούτων- οι αστρολόγοι φρόντισαν να δώσουν και για αυτούς «τύπους» θέσης, έξαρσης, πτώσης και αδυναμίας. Έτσι η έξαρση του Ουρανού δίδεται στο Σκορπιό, του Ποσειδώνα στο Λέοντα, ενώ για τον Πλούτωνα -παρόλο που όλοι συμφωνούν πως η θέση του δε μπορεί να είναι παρά μόνο στο Σκορπιό- υπάρχει έριδα μεταξύ των αστρολόγων για τον τόπο της έξαρσής του. ’λλοι αναφέρουν ως τόπο έξαρσης τον Κριό, πολλοί τον Υδροχόο, κάποιοι ακόμη και τους Ιχθείς, επειδή σε αυτό το ζώδιο ο Πλούτωνας είναι εσωτερικός κυβερνήτης. Εμείς έχουμε μια άλλη άποψη για την έξαρση του Πλούτωνα και θα προσπαθήσουμε να την υποστηρίξουμε με αυστηρά ιστορικά και αστρολογικά επιχειρήματα, αφού προηγουμένως διευκρινίσουμε το περιεχόμενο του όρου «έξαρσης» και εξετάσουμε της μέχρι τώρα διατυπωμένες απόψεις για την έξαρση του Πλούτωνα.


B. H έννοια της «έξαρσης»

Κάθε αυστηρή επιστημονική δραστηριότητα το πρώτο που φροντίζει είναι η διευκρίνηση των όρων που χρησιμοποιεί. Αν αυτό δε γίνεται, τότε υπάρχει τεράστιο περιθώριο για την αυθαιρεσία, την ασάφεια, επιτρέπεται ο τσαρλατανισμός και οι χειρότερη εκδήλωση υποκειμενισμού. Γι' αυτό η Αστρολογία πάσχει και στο κήπο της ανθίζουν πολλά άσχημα λουλούδια, ακόμα και σαρκοβόρα. Ας προσπαθήσουμε λοιπόν για να σταματήσει επιτέλους αυτό το κλίμα, να προωθήσουμε το κλίμα της σαφήνειας, της νοηματικής αυστηρότητας και λογικής αλληλουχίας στο χώρο μας, ώστε και οι άλλοι να μας πάρουν σοβαρά και να δώσουν προσοχή στα λεγόμενα μας. Αν πρώτοι εμείς δε σεβαστούμε τον εαυτό μας και την τύχη που, υποτίθεται, υπηρετούμε, μην περιμένουμε να μας πάρουν οι άλλοι στα σοβαρά. «Πάρτε μαζί σας νερό/το μέλλον έχει, πολλή ξηρασία» έγραφε ο ποιητής Μιχάλης Κατσαρός και αυτόν το στίχο ας τον πάρουμε ιδιαίτερα σοβαρά υπόψη, όσοι ενδιαφερόμαστε να χαρίζουμε τα «λιμνάζοντα ύδατα» της Αστρολογίας στη χώρα μας.

Δομή, σύστημα, αυστηρότητα, πειθαρχία, ευφυΐα πρέπει να είναι τα χαρακτηριστικά της σοβαρής αστρολογικής εργασίας μιας και ο Υδροχόος το ζώδιο της Αστρολογίας έχει κυβερνήτες τον Κρόνο και τον Ουρανό, πλανήτες που συνδέονται με τις λέξεις που αναφέραμε. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως, κατά τον R. Ebertin ο άξονας του αστρολόγου είναι ίδιος με τον άξονα του μαθηματικού, του πρωτοπόρου επιστήμονα (άξονας Ερμής-Ουρανός).

Ας γυρίσουμε, όμως τώρα, στο θέμα μας και ας προσπαθήσουμε να διευκρινίσουμε την έννοια της έξαρσης, έννοια ήλιου και στην Αρχαία και στη Δυτική αλλά και στην Ινδική Αστρολογία. Η έξαρση καταρχήν είναι κάτι διαφορετικό από τη θέση (κυριαρχία). Και οι δύο είναι θεμελιώδεις δυνάμεις και ξέρουμε πως, γενικώς, είναι καλό κάποιος πλανήτης να βρίσκεται στη θέση ή στην έξαρσή του. Τι ακριβώς όμως είναι η έξαρση και σε τι διαφοροποιείται από τη θέση; Βάλτε αυτό το ερώτημα σε αστρολόγο και θα διαπιστώσετε εύκολο την ένδεια του, όχι μόνο την αστρολογική αλλά και την απλή «λογική». Η έξαρση είναι η πλανητική εκείνη θεμελιώδης δύναμη στην οποία ο πλανήτης βγάζει όλη την ισχύ του, δίνει τον καλύτερο εαυτό του.

Οι Ινδοί θεωρούν την έξαρση πολύ πιο σημαντική από τη θέση και για να καταλάβουμε τη διαφορά ας φέρουμε ένα απλό παράδειγμα: όταν ένας ερευνητής φυσικός βρίσκεται σε ένα καλά επανδρωμένο εργαστήριο μπορεί να λειτουργήσει άνετα μέσα σε αυτό, βρίσκεται στη θέση του, αν βρίσκεται όμως σε εργαστήριο της NASA μπορεί να βγάλει όλη τη δυναμική του, άλλωστε η λέξη έξαρση εύκολα μπορεί να συνδεθεί με τη λέξη αποκορύφωμα. Ας δούμε όμως τώρα, γιατί η έξαρση του Πλούτωνα, όπως μόνο εμείς υποστηρίζουμε, βρίσκεται στον Αιγόκερω, με επιχειρήματα ιστορικο-αστρολογικά.


Γ. Η έξαρση του Πλούτωνα στον Αιγόκερω

Θα αναφέρουμε τα επιχειρήματα ένα προς ένα και όχι σε συνεχόμενο λόγο για να μπορείτε πιο εύκολα να τα παρακολουθήσετε, να τα κατανοήσετε και να τα κρίνετε.
  1. Σύμφωνα με τη Σχολή του Μονάχου του Debereiner, ο Πλούτωνας συνδέεται με δομή, σύστημα, οργάνωση, στοιχεία κατεξοχήν κρόνια και αιγοκερίσια. ’ρα είναι φυσικό να έχει έξαρση στον Αιγόκερω και εκεί να εκδηλώνει όλα αυτά τα στοιχεία.
  2. Παλιά (μέχρι και τον Μεσαίωνα) πριν εντοπιστεί ο Πλούτωνας από τους αστρονόμους και χρησιμοποιηθεί από τους αστρολόγους, όλες οι Πλουτώνιες ιδιότητες ήταν στη δικαιοδοσία του Κρόνου (θάνατος, μαγεία, καταστροφές, κ.λπ.)
  3. Η κατώτερη οκτάβα του Πλούτωνα, ο ’ρης, έχει την έξαρσή του στον Αιγόκερω, άρα και ο Πλούτωνας ως ανώτερη οκτάβα του ’ρη είναι φυσικό να έχει εκεί την έξαρσή του.
  4. Ιστορικά οι διελεύσεις του Πλούτωνα από τον Αιγόκερω, παρόλο που τότε δεν είχε εντοπιστεί, συνδέονται με τα συνταρακτικότερα γεγονότα της Νεότερης Ιστορίας, με ανατροπή εξουσιών. Το 1515, που ήταν στον Αιγόκερω, έγινε η θρησκευτική μεταρρύθμιση του Λουθήρου που είχε ως αποτέλεσμα τη διαίρεση της Ευρώπης και την δημιουργία Εθνικών Κρατών, την ανάπτυξη του κοινοβουλευτισμού και του καπιταλισμού, την πλήρη ανατροπή της Φεουδαρχίας, τον περιορισμό της εξουσίας του καθολικισμού και τη διάλυση της ΑΡΑΓΕ (Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία του Γερμανικού Έθνους) και την εξαφάνιση της επικυριαρχίας τους Αυτοκράτορα. Τότε είχαμε και τον τριακονταετή πόλεμο, που συντάραξε την Ευρώπη. Το 1776 συνδέθηκε το πέρασμα του Πλούτωνα με την Αμερικανική Επανάσταση και την προετοιμασία της Γαλλικής. Από τότε δεν ξαναπέρασε από τον Αιγόκερω και θα περάσει σε λίγα χρόνια πάλι, αλλά ήδη δρώντας σε αυτό το ζώδιο με αντισκιά βιώνουμε συνεχώς την καθημερινή άρδην αλλαγή των πάντων, σε επίπεδο εξουσίας κάθε μορφής. Ο Πλούτωνας ήδη βάζει «βόμβες» στις εξουσίες
  5. Ο Κρόνος, κυβερνήτης του Αιγόκερω, έχει την καλύτερη έκφρασή του (karaka), σύμφωνα τουλάχιστον με την Ινδική αστρολογία, στον οίκο του Πλούτωνα. Γιατί να μην συμβαίνει και το αντίθετο;
  6. Πλούτωνας και Κρόνος συνδέονται με το σκοτάδι, το μαύρο χρώμα και γενικά σκοτεινές δραστηριότητες. Ο Αιγόκερως θεωρείται ζώδιο του παρασκηνίου και αφού ο Κρόνος έχει θέση εκεί γιατί ο άλλος πλανήτης του παρασκηνίου να μην έχει εκεί έξαρση;
  7. Ο Πλούτωνας συνδέεται με την τεράστια θέληση για δύναμη και εξουσία και στην Εσωτερική Αστρολογία είναι κυβερνήτης της 1ης Ακτίνας, που αυτό δηλώνει. Αυτή λοιπόν η θέληση για εξουσία πού αλλού μπορεί να διοχετευτεί παρά στο ζώδιο της εξουσίας;
  8. Ο Πλούτωνας συνδέεται με θάνατο και είναι γνωστό πως ο Αιγόκερως είναι «πύλη» εισόδου των ψυχών, άρα συμβατός με τη φύση του Πλανήτη θανάτου, μιας και στην ενσάρκωση «πεθαίνει η ψυχή» μέσα στο σώμα.
  9. Αν δεχτούμε ως έξαρση του Πλούτωνα τον Αιγόκερω, τότε η πτώση είναι απέναντι στον Καρκίνο. Από τον Καρκίνο πέρασε τον 20ο αιώνα και μπορούμε να μελετήσουμε τη συμπεριφορά του. Είναι γνωστό πως πλανήτης στην πτώση του βγάζει τον χειρότερο εαυτό του. Έτσι και ο Πλούτωνας έβγαλε τον χειρότερο εαυτό του, έφερε θάνατο χωρίς αναγέννηση, έφερε καταστροφές χωρίς δικαίωση, γκρέμισε χωρίς να ξαναχτίσει, οδήγησε τις αξίες του Καρκίνου στην ακραία τους έκφραση. Α΄ και Β΄ παγκόσμιοι πόλεμοι, ολοκληρωτικά καθεστώτα έγιναν με Πλούτωνα στον Καρκίνο.
  10. Η καρμική ανταπόδοση, παραδοσιακά, συνδέεται με Κρόνο και Αιγόκερω. Όσοι ξέρουν τη φύση του Πλούτωνα, ξέρουν πως είναι κατεξοχήν πλανήτης της απόλυτης δικαιοσύνης ακόμα και στην καρμική της μορφή. ’λλο ένα σημείο συμβατότητας Πλούτωνα και Αιγόκερω. Ο Πλούτωνας στον Αιγόκερω δρα τελείως καρμικά, τιμωρεί τον παπισμό για τα εγκλήματα της Ιεράς Εξέτασης φέρνοντας τη μεταρρύθμιση, τιμωρεί τους αποικιοκράτες Ευρωπαίους παράγοντας την Αμερικανική αντι-αποικιοκρατική επανάσταση. Να δούμε τώρα ποιους θα «τιμωρήσει» μπαίνοντας πάλι στον Αιγόκερω, στο χώρο που θα μπορεί να βγάλει όλη τη δυναμική της εξουσίας του.
  11. Η σεξουαλικότητα, βασικό χαρακτηριστικό του Πλούτωνα, είναι κάτι που όσο κι αν φαίνεται παράξενο, υπάρχει έντονα στον Αιγόκερω. Μια σεξουαλικότητα συνδεδεμένη με την εξουσία, συνδυασμός που στην πράξη μπορεί να δώσει τις πιο ακραίες παρεκκλίσεις. Όσοι απορείτε για τη σύνδεση του Αιγόκερω με τη σεξουαλικότητα, σκεφτείτε απλά γιατί ο Αρης να έχει έξαρση στον Αιγόκερω.
  12. Ο Πλούτωνας είναι συνδεδεμένος με μαγεία και ο Αιγόκερως είναι κατεξοχήν ζώδιο που συνδέεται με τελετουργική μαγεία.
  13. Πλούτωνας και Αιγόκερως καθώς και Κρόνος συνδέονται με την πιο άυλη τέχνη (και κατ' επέκταση την πιο μεταφυσική), τη Μουσική, μιας και αυτή η τέχνη απαιτεί αυστηρή δομή και σύστημα, ιδιότητες Κρονο-Πλουτώνιες.
  14. Το μεσοδιάστημα Κρόνου/Πλούτωνα συνδέεται πάντα με δυναμικές ανατροπές σε επίπεδα εξουσίας, όπως δικτατορία, κατάλυσης εξουσίας κ.ά.

Εν κατακλείδι, ο πλανήτης της απόλυτης εξουσίας δεν μπορεί παρά να έχει την έξαρσή του στο ζώδιο της εξουσίας. Όσοι δίνουν την έξαρση του Πλούτωνα στον Κριό, στον Υδροχόο, στον Καρκίνο ή στον Λέοντα όχι μόνο αγνοούν τη φύση του Πλούτωνα και των ζωδίων που αναφέραμε αλλά είναι και τελείως ανιστόρητοι.

Και αν ο Πολύβιος είχε δίκιο όταν έγραφε «όλβιος όστις Ιστορίοις έσχεν μάθησιν» η γνώση της Ιστορίας για τον αστρολόγο δεν είναι απαραίτητη μόνο για να έχει «ευτυχία» - αυτό σημαίνει η λέξη «Όλβιος» αλλά και για να μπορεί στοιχειωδώς να κάνει τις στατιστικές του διαφορετικά θα είναι μια ζωή στο βούρκο του τσαρλατανισμού και της ημιμάθειας.